RoboExplorer


Ik start hier een blog sessie over robots voor mensen die geïnteresseerd zijn in robots voor hobby en educatie en net als mij er pas mee zijn begonnen.

Waarom mijn interesse in robots:

  • Ze zijn leuk en interessant
  • Ik heb een opleiding eletronica gedaan en wil daar weer wat mee gaan doen
  • Wellicht heeft mijn dochter interesse in robots en programmeren
  • Misschien kan ik andere kinderen hiervoor interesseren (code-dojo)

Ook vanuit mijn werk zijn collega’s geïnteresseerd geraakt in robots. Omdat ik meer wil weten van robots ga ik er mee experimenteren. Het help als je een doel hebt en om het leuk en uitdagend te maken denk ik aan een hindernis parcour en tot slot een robot voetbal wedstrijd met twee robots.

De eerste uitdagingen:

  • Waar haal je de kennis en informatie vandaan
  • Hoe houd je het betaalbaar
  • Welke stappen moet je ondernemen

De AERobot is klein en goedkoop

Mijn eerste stap is gezet met de AERobot (Affordable Education Robot).  Deze is erg goedkoop maar heeft dan ook zo zijn beperkingen zoals geen wielen en daardoor erg traag in de voortbeweging. Je kan hem inpluggen in een PC en van daaruit programmeren. Mijn eerste bevinding is dat de AERobot wel goedkoop is maar soms ook erg frustrerend. Hij is traag en reageert soms erg onvoorspelbaar. Niet zo handig dus voor ongeduldige kinderen.

Een aantal links:

De volgende stap is het inlezen op de diverse websites:

  • Welke type robots zijn geschikt voor mijn doel
    • leuk
    • niet te complex
    • betaalbaar
  • Welke soorten voortbeweging en sensors  zijn er en hoe werken deze
  • Hoe programmeer je deze robots

 

Word vervolgd

Leave a Reply

